maanantai 5. elokuuta 2013

RUSSIAN ART THINGIES

Ja luvassa kuulumisii työmatkalta! Oon ollu totaalisen innoissaan tästä blogista, joten IHANAA päästä tilittään tänne omasta elämästään :)
Olin pikasen työreissun lomassa shoppailemassa  Suomen hanurissa, eli Turussa, eli böndellä, ja muutaman tunnin paikallisten toriputiikkien kiertelyn jälkeen olin totaalisen hukassa jonku big ass Tuomiokirkon lähellä. Googletin sijaintini saman tien ja tajusin olevani siinä mestassa mistä julistetaan joulurauha. Katoin sen joskus telkkarista kersana. Missään ei TIETENKÄÄN ollut ketään (olin Turussa huom), kuumuus alkoi painaa tekoripsiä, meikki tuntui tippuvan naamalta kuin pehmis jäätelökoneesta ja korkkarit puristi mun upeita, geelattuja varpaitani. Satuin huomaamaan jonku random taidegallerian (Raatihuone), jonne päätin mennä ehostamaan itseäni ennenkuin lähtisin kälppimään mokomasta sekavasta tuppukylästä takaisin sivistyksen pariin.
Gallerian vessatilat olivat, yllättävää kyllä, erittäin siistissä kunnossa. Vessassa oli oikea istuin pelkän maassa olevan reiän sijasta. Hyvä Turku!
Sain kasvot takaisin paikalleen ja hameen sauman suoraan, jonka jälkeen olin valmis jatkamaan matkaan juna-asemalle ja veke koko pikku kylästä <3<3<3 Taidegallerian valvoja kuitenkin suositteli vilkaisemaan itse näyttelyä, joten ajattelin kohottaa mun yleistä sivistystasoa (vaikka se poikkeuksellisen korkea onki).
Näyttely koostui jostai vanhan Venäjän (Neuvostoliitto, kaatu joskus 50-vuotta sitte) aikasista neorealistisista kuvista. Näyttely oli jaettu teemoittain kahteen kerrokseen: urheilu, kakarat ja haaveilu oli jaettu ylä-ja alakerran näyttelytiloihin. Haaveilu oli mun aihepiirinä lemppari kerta oon ite niin runollinen ja saatanan herkkä nainen. Teokset oli jonku random Repinin kokoelmist. Töitä oli öljymaalauksista grafiikkaan, piirroksia, akvarelleja yms shittii.
Näyttelyssä oli havaittavissa sosialistisen realismin kuvallista ilmaisua, olihan teokset jostain Leninin ajalta, lol. Propagandajulisteet muodostivat klassisimman puolen sosialistisen realismin taiteesta, joka oli jopa mulle jotenkin tuttua ja aikanansa puoleen hyväksymää taidetta. Siis Neuvostoliitossa ei ollu hyväksytty taiteilija ellei kuulunu puolueen hyväksymään taiteilijaseuraan. (Mun mielest Kokoomusnuoret vois tehä jonku samanlaisen systeemin, sais kaiken tekotaiteen veke.)  Mitä mä nyt vähän taiteesta tiiän, nii näyttely käsitti töitä myös tuon puolueen hyväksymän kentän ulkopuolelta. Tän mä päättelin siitä että jossain kuvissa oli havaittavissa impressionistisempaa ilmaisua ja jotku aihepiirit käsitteli kriittisellä otteella esim työllisyyttä.
Jossain teoksissa ilmaisu oli pedantimpaa, jossain laveampaa. Erityisesti grafiikan teoksissa oli synkempiä piirteitä. Maalaustaide oli hyvin venäläisiä perinteitä seuraava, eloisaa ilmaisua ja ihanaa katsottavaa. Pienillä muodoilla ja värikikoilla oli saatu teoksista superälymakeita kokonaisuuksia. 
Mun mielestä näyttely oli koottu kuvaamaan neuvostoliittolaista arkea ja ihmisiä. Tavallisii lapsia, harrastuksia, ammatteja ja arkea. Vaatteet niillä oli semirumia, mut mun mutsi oli joskus reilaamassa Neukuissa ja se kerto että kaupoissa oli tosi paska valikoima ja ihmiset oli aika köyhiä, lol. Mut jos jotai Pohjois-Koreaa kattoo niin onhan sielläki kaikki rumasti pukeutuvii ja köyhii. Mut ilmeisesti se on joku standardi kommunistimaissa... God bless America! Nyt vähän kuvii tähän väliin
oikealta alkaen: Vilgrube "Naisen muotokuva, keltainen pikkutakki, musta hattu" öljy kankaalle, 106x82cm, 1958, Leningrad/Penuskin "Kaksi naista poseeravat polkupyörän kanssa" öljy kankaalle, 139x105cm 1961 Leningrad/ Grishin "Miehen muotokuva" 98x65cm 1960 Leningrad
Oikealta: Viskov, "Työttömät", värillinen linoleikkaus paperille, 59,7x33,6cm, 1955/1956 Leningrad/ Voranov "Tuotannossa" etsaus paperille 36,3x49,3cm, 1956/1957 Leningrad/ ylhäällä: Selizarov "Maalarit" litografia paperille 23x36cm 1957 Leningrad
Näyttelyn jälkeen hyppäsin kuuden junaan ja painelin veke koko kaupungista! Harmi ettei kaupoista tarttunu mukaan mitään mut onneksi tuli poikettuu Galleria Bernerissä/Vanhalla Raatihuoneella. Onpahan jotain mistä pätee tytöille sunnuntaibrunssil ;D
Ens kerralla luvassa kuvia mun chihuahuahuasta LOLLIPOPISTA!
XOXOXO
-J

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti